Podcast – co to jest i gdzie można go słuchać?

Słuchanie podcastów z każdym rokiem zyskuje coraz bardziej na popularności. Przybywa zarówno nowych słuchaczy, autorów, jak i specjalistów od montażu podcastów. Z tego artykułu dowiesz się skąd wziął się fenomen podcastingu, jaka jest jego historia, czy warto słuchać podcastów, gdzie można je zamieszczać oraz czy każdy może zostać podcasterem.

Spis Treści

Co to jest podcast?

Przez podcast należy rozumieć przekaz medialny przeważnie publikowany w formie audio lub w formie internetowej publikacji. Czyli to samo co słuchanie audycji radiowej? Nie zupełnie. Podcasty z reguły dotyczą wybranej tematyki publikowanych najczęściej w postaci regularnych odcinków.

Osobę tworzącą podcasty nazywamy podcasterem. Sama audycja może przybrać formę monologu lub też wywiadu, nie ma tutaj narzuconych ograniczeń, panuje pełna swoboda przy tworzeniu treści. Firmy np. mogą tworzyć content marketing w których podcast ma zwiększyć sprzedaż ich usług lub produktów.

Podcasting jest działalnością w ramach której tworzy się podcasty, przeważnie jednak słowa podcast
i podcasting używane są jako synonimy.

Termin podcast zadomowił się w języku polskim już kilkanaście lat temu. Pierwsze podcasty w polskim internecie zaczęły się pojawiać w 2005 roku i od tego czasu następowało coraz częstsze publikowanie treści. Jako ciekawostkę można dodać, że często pojawia się spolszczona forma słowa podcast czyli podkast – zgodnie z opinią polonistów obie formy są poprawne.

Osoba nagrywająca podcast.

Skąd wzięła się moda na podcastowanie?

Podcasty swoją popularność w dużej mierze zawdzięczają praktyczności. Słuchając audycji w radio ograniczamy się do programu lecącego w czasie rzeczywistym i nie mamy wpływu na treść. Podcastu możemy słuchać w dowolnym momencie, wybierając przy okazji tylko takie audycje, które są dla nas interesujące. Jest to ich niewątpliwą zaletą. Popularność podcastów dobrze widać w statystykach:

  1. Na koniec 2022 roku na całym świecie podcastów słuchało 467,3 miliona słuchaczy. Szacuje się, że do końca 2024 roku liczba ta wzrośnie do 505 milionów, przy czym w 2019 roku liczba ta wynosiła 274,8 miliona. Czy warto zacząć słuchać podcastów? Warto!
  1. Największą popularnością podcasting cieszy się w USA. Co trzeci Amerykanin regularnie słucha podcastów.
  1. W 2006 roku tylko 20% Amerykanów wiedziało czym są podcasty, obecnie świadomość ta wynosi 78%.
  1. W 2006 roku 11 milionów Amerykanów co najmniej raz w życiu słuchało podcastu, na koniec 2022 roku liczba ta wynosi 162 miliony. Oprócz zwiększania się liczby odbiorców, rośnie również liczba osób chcących nagrywać własny podcast.

Więcej ciekawych statystyk dotyczących podcastów znajdziesz na stronie DemandSage.com

Jak można zauważyć adopcja podcastów z każdym rokiem przyspiesza, również polski rynek nie odbiega od tego trendu. Zgodnie z raportem Tandem Media „Słuchacz podcastów w Polsce”, zrealizowanego przez Publicis Groupe, zasięg miesięczny podcastów wśród użytkowników sieci w naszym kraju w 2021 r. ponownie wzrósł i wynosił aż 31,3%. Oznacza to, że co najmniej raz w miesiącu podcastów słucha już niemal co trzeci polski internauta, czyli prawie 9 milionów osób!

Podcast jest również wykorzystywany sukcesywnie do content marketingu, publikowane treści powinny być odpowiednio przygotowane, aby z jednej strony słuchanie podcastów sprawiało pozyskiwanie cennej wiedzy dla słuchaczy, a z drugiej reklamowało usługi lub produkty.

Zalety podcastów jakie polscy słuchacze wymieniają to przede wszystkim:

  • prostota użycia platform i odtwarzaczy;
  • wysokiej jakości treści;
  • możliwość słuchania w czasie wykonywania innych czynności;
  • ekspercki charakter audycji;
  • szerokie spektrum poruszanych tematów;
  • poszerzanie wiedzy o swoim hobby;

Jak pokazują statystyki najwięcej słuchaczy podcastów to osoby powyżej 35 roku życia, mieszkające w miastach.

Jak słuchać podcastów?

Podcastów możemy słuchać zarówno na naszym smartfonie (jest to najpopularniejsza metoda) jak również na komputerze czy tablecie. Dzięki internetowi możemy odtwarzać nasze ulubione audycje o dowolnej porze z dowolnego zakątka świata. Najpopularniejszymi serwisami do publikacji podcastów są m.in Apple Podcasts, Spotify czy Google Podcasts, dzięki aplikacjom możesz wygodnie słuchać podcastów.

Poniżej zaprezentowano najpopularniejsze platformy do podcastingu wraz z ich udziałem procentowym
w rynku:

Najpopularniejsze platfromy do stremowania podkastów : apple podcasts
Najpopularniejsze platformy do streamowania podcastów : Apple Podcasts, Spotify, Web Browser, Google Podcasts.

Czy każdy może zostać podcasterem?

Nagrywanie podcastów jest bardzo rozwijającym zajęciem. Własny podcast może również stać się źródłem regularnego dochodu. Oczywiście nic nie przychodzi za darmo i na sukces trzeba ciężko zapracować, jednak nie ma żadnych ograniczeń jeśli chodzi o tworzenie podcastu.

Najważniejszy jest dobry pomysł. Wskazane jest zrobienie rozeznania rynku, oczekiwań klientów
i konkurencji. Stosując prostą zasadę biznesową warto podejrzeć najlepszych podcasterów i zastanowić się co ja mógłbym zrobić lepiej.

Tworząc podcast nie myśl jedynie o chęci zysku. Przede wszystkim praca nad podcastem powinna dawać Ci satysfakcję i poczucie spełnienia. Zarobki jeżeli przyjdą to z czasem. Posiadać własny podcast to jak zasadzić drzewko trzeba o nie dbać i systematycznie pielęgnować, aby nie uschło i nie zwiędło.

Zbyt mocne skupienie się na zysku prawdopodobnie spowoduje, że się wypalisz i odpuścisz sobie kontynuowanie prac. Bardzo ważne jest utrzymanie regularnych odcinków.
Czy warto nagrywać własny podcast? Pewnie! Warto mieć swój podcast, produkcja nowych odcinków, tworzenie treści, prowadzenie swojej strony internetowej, rozwój content marketingu, nagrywanie audycji internetowej. To wszystko sprawia, że rozwijamy się na wielu płaszczyznach. Podcast ma wiele zalet zarówno dla osób słuchających jak i twórców

Kolejną ważną rzeczą jest to, aby nie przejmować się brakiem drogiego i profesjonalnego sprzętu. Pierwsze podcasty śmiało nagrasz na swoim telefonie komórkowym. Jeżeli posiadasz iPhone możesz umieścić podcast poprzez aplikację Apple Podcasts. Jeżeli uznasz, że jest to coś co chciałbym rozwijać, wówczas pomyślisz o lepszym sprzęcie.

Ucz się, bądź cierpliwy i konsekwentny. Generalnie tyczy się to każdej sfery naszego życia, w której chcemy odnieść sukces. Nie nastawiaj się, że Twój podcast od razu zyska rzeszę wiernych fanów. Rób swoje najlepiej jak potrafisz, a efekty Twojego zaangażowania przyjdą z czasem. Podcast ma dawać Ci frajdę. Najważniejsze to tworzenie wysokiej jakości treści i regularność odcinków podcastu.

Jak wygląda montaż podcastu?

Edycja i montaż podcastu to ważna część procesu tworzenia podkastów. Oczywiście merytoryka podcastu jest niezmiernie ważna, jednak jakość nagrania również odgrywa kluczową rolę. Nawet gdyby był to najciekawszy podcast na świecie to zła jakość dźwięku, szumy, pogłosy, przerwy, powtórzenia i stękania doprowadziłyby do szału najcierpliwszego słuchacza. Wcześniej czy później realizując podcasty zderzysz się z tematem edycji audio.

Program do montażu podcastów.

Oczywiście możesz robić montaż podcastu samemu, nic nie stoi na przeszkodzie. Pytanie tylko czy znasz na tyle dobrze programy do edycji audio, a jeżeli nie to czy będziesz miał czas na ich naukę.
Drugie pytanie brzmi, czy zamiast uczyć się obsługi takich programów nie lepiej skupić się na przygotowaniu dobrego materiału, a kwestie techniczne zostawić profesjonaliście, który prawdopodobnie zrobi to dużo szybciej i lepiej od Ciebie. Biorąc pod uwagę konieczność zdobycia oprogramowania i czasu spędzonego na jego nauce, taka usługa finalnie i tak okaże się tańsza niż miałbyś to robić samemu.

Jeżeli chciałbyś usłyszeć jak Twoje nagranie będzie brzmiało po wykonaniu profesjonalnej obróbki, skorzystaj z darmowej próbki, którą mogę dla Ciebie przygotować – zapraszam do kontaktu.

Podsumowanie

Nic nie wskazuje na to, aby podcasting miał tracić na znaczeniu w przeciągu najbliższych lat.
Wręcz przeciwnie, wszystko przemawia za tym, że będzie on z każdym rokiem coraz bardziej popularny. Jeżeli kiedykolwiek w Twojej głowie zakorzeniła się myśl, aby stworzyć swoją pierwszą audycję,
nie powinien tego przekładać na później. Zastanów się jaką powinien mieć formę, poczytaj gdzie umieścić podcast, jakie są strategie content marketingu. Możesz podpatrzeć najpopularniejsze podcasty, może pomoże Ci to tworzyć treści. Patrząc z technicznego punktu widzenia jest to banalnie proste i kosztowo również nie wymaga poniesienia znacznych nakładów finansowych. Tworzenie podcastów może być również znakomitym sposobem na rozwijanie swojego hobby i dzieleniem się interesującą wiedzą
z innymi ludźmi. Nie zwlekaj zatem i podejmij rękawicę już dziś!

Sprawdź również pozostałe artykuły