Produkcją podcastów możemy zajmować się zarówno hobbystycznie jak i “na pełen etat”. Jeżeli naszym założeniem jest czerpanie zysków z podcastingu powinniśmy podejść do tematu kompleksowo i jak najmniej mniej rzeczy pozostawić przypadkowi. Im lepiej zorganizujemy sobie proces produkcji podcastów, tym większe szanse będziemy mieli na znalezienie wiernej grupy słuchaczy.
Spis Treści
- Krok 1 – Czym jest produkcja podcastów i jaki ma ono dla Ciebie sens
- Krok 2 – Znajdź wewnętrzną motywację
- Krok 3 – Wybierz tematykę swojego podcastu
- Krok 4 – Ustal formę podcastu
- Krok 5 – Opracuj plan działania
- Krok 6 – Podziel się swoimi uwagami z bliskimi
- Krok 7 – Nagraj podcast, który zachwyci słuchaczy
- Krok 8 – Zadbaj o montaż podcastu
- Krok 9 – Opublikuj swój podcast na popularnej platformie
- Krok 10 – Obserwuj trendy na rynku i dbaj o promocję swojego podcastu

Krok 1. Odpowiedz sobie na pytanie – czym jest tworzenie podcastu i jaki ma ono dla Ciebie sens?
Nim przystąpisz do działania znajdź chwilę czasu, aby zastanowić się czym właściwie jest podcasting. Chodzi mi tutaj bardziej o Twoje wewnętrzne odczucie, niż o internetową definicję tego terminu. Dla mnie produkcja podcastów jest znakomitym medium pozwalającym ludziom bardziej efektywnie spożytkować ich bezcenny czas. Jednak każdy może mieć inne odczucia w tym temacie. Dla jednego podcasting może być świetnym sposobem na poprawienie ludziom humoru i naładowania ich pozytywną energią. Drugi będzie doceniał możliwość dzielenia się wiedza i doświadczeniami. A trzeci będzie upatrywał w tym okazji do zarabiania pieniędzy. To jak sobie zdefiniujemy podcasting, pomoże nam obrać właściwy kierunek i będzie miało przełożenie na naszą motywację. I jak chcesz produkować podcast?
Krok 2. Znajdź wewnętrzną motywację
Ta wewnętrzna motywacja musi z czegoś wynikać. Nie może to być chwilowy przebłysk na zasadzie postanowienia noworocznego… od jutra zaczynam chodzić na siłownię 🙂 Aby produkować podcast trzeba poświęcić dużo czasu dlatego znalezienie motywacji jest o tyle istotne, że będzie ona dla nas wsparciem w chwilach zwątpienia, a takie momenty na pewno przyjdą.
Oto kilka motywatorów, które pomogą Ci zbudować pozytywne nastawienie do tego aby produkować podcast. Oczywiście w zależności od tematyki te motywatory mogą być różne np. testowanie sprzętu będzie dotyczyło kogoś kto tworzy podcast o elektronice, a odwiedzanie ciekawych miejsc będzie się odnosiło do twórcy podcastu podróżniczego, itd. Niemniej takimi motywatorami mogą być:
- radość z pomagania innym
- poznawanie ciekawych ludzi
- nawiązywanie kontaktów
- docenienie przez słuchaczy
- pogłębianie własnej wiedzy
- tworzenie wartościowych treści audio
- możliwość testowania sprzętu
- odwiedzanie ciekawych miejsc
- wspieranie potrzebujących
- budowanie portfolio lub CV
- potencjalne zarobki
Krok 3. Wybierz tematykę swojego podcastu
Skoro wiemy już dlaczego chcemy produkować podcast i mamy determinację do działania, musimy określić tematykę którą będziemy chcieli poruszać w naszych audycjach. Jest to na pewno jeden z kluczowych kroków, który może przynieść nieco trudności. Tematyka podcastu z jednej strony musi być ciekawa dla słuchaczy, z drugiej strony powinna być interesująca również dla nas, a najlepiej gdyby do tego była niszowa. Poniżej kilka wskazówek, które mogą wam pomóc przy określaniu tematyki podcastu.
- Zainteresowania: Zastanów się, jakie tematy Cię pasjonują i w jakich dziedzinach masz wiedzę i doświadczenie;
- Nisza: Poszukaj tematu, który jest unikalny lub ma niszę na rynku podcastów. To może być sposobem na zdobycie lojalnej publiczności.
- Potrzeby słuchaczy: Zastanów się, czego słuchacze szukają i jakiego rodzaju informacje są dla nich ważne;
- Trendy: Śledź aktualne wydarzenia i trendy Jak mówi giełdowe przysłowie “trend is your friend”. Wykorzystaj popularność danego tematu, dzięki czemu będziesz miał okazję zdobycia nowych słuchaczy;
- Eksperci: Pomyśl czy znasz jakiś ekspertów lub inne ciekawe osoby z którymi mógłbyś przeprowadzić wywiad.
Pamiętaj, że tematyka podcastu będzie miała bezpośrednie przełożenie na Twoją motywację. Jeżeli będziesz nagrywał tematy, które w żaden sposób Cię nie interesują to w pewnym momencie spowoduje to wypalenie.
Krok 4. Ustal formę podcastu
Przez formę podcastu należy rozumieć sposób prowadzenia audycji. Musisz mieć założenia co do czasu całego odcinka i poszczególnych jego fragmentów. Zwróć szczególna uwagę na:
- sposób prowadzenia audycji (np. monolog, wywiad, mix obu itp.)
- intro i outro – jak będą wyglądały i ile czasu będą zajmował
- okładkę podcastu
- czas trwania poszczególnych etapów podcastu
Krok 5. Opracuj plan działania
Bez planu ciężko jest cokolwiek zdziałać, a na pewno produkować podcast na poziomie, improwizacja powinna zdarzać się jak najrzadziej. Masz już nakreśloną koncepcję swojego podcastu. Wiesz co chcesz nagrywać, dla kogo i w jakiej formie. Musisz zatem dobrze się przygotować już do samego procesu produkcji podcastu. W przygotowaniu planu przede wszystkim chodzi o stworzenie pewnego rodzaju schematu, który znacznie ułatwi Ci pracę.
Dzięki takiemu schematowi, nawet jeżeli wypadnie Ci niespodziewanie możliwość przeprowadzenia wywiadu z ciekawym gościem, nie będzie to nic strasznego ponieważ cały proces będzie Ci już dobrze znany. Nie będziesz musiał się zastanawiać co masz teraz zrobić i przepraszać swojego gościa. Przyznasz, że byłoby to co najmniej mało profesjonalne. W ramach planu:
- przygotuj scenariusz odcinka
- najlepiej przygotuj sobie listę nowych odcinków do przodu, żebyś nie musiał co tydzień zastanawiać się nad treścią nowej audycji
- ustal jak będziesz przeprowadzał wywiady – zdalnie czy face-to-face
- nagrywając audio pamiętaj o przygotowaniu pomieszczenia
- zaplanuj w jaki dzień/dni będziesz wydawał nowy odcinek
- zastanów się czy chcesz robić podcast sam czy będziesz potrzebował pomocy innych osób np. do montażu podcastów, edycji dźwięku, produkcji czy publikacji podcastu
- załóż konto na platformie streamingowej z której będziesz chciał korzystać
- znajdź dobrego montażystę, dzięki któremu edycja podcastów pójdzie szybko i sprawnie
- stwórz okładkę podcastu
Krok 6. Podziel się swoimi uwagami z bliskimi
Jeżeli będziesz gotów aby produkować podcast, przedstaw założenia swoim bliskim: rodzinie lub przyjaciołom. Być może dostrzegą oni jakiś mankament lub podsuną ciekawy pomysł. Ważne jest także abyś umiał radzić sobie z krytyką. Na pewno niejednokrotnie usłyszysz, że to nie ma sensu i że nikt tego nie będzie słuchał. Musisz mocno wierzyć w swoje przedsięwzięcie i wyjść z założenia to ja wam udowodnię!
Krok 7. Nagraj podcast który zachwyci słuchaczy
Przebrnęliśmy już przez etap intensywnych przygotowań, przyszedł czas na ich materializację. Masz opracowany dobry scenariusz odcinka, jedyne co Ci pozostaje to jego nagranie.
Oczywistą sprawą jest sprzęt i pomieszczenie zapewniające odpowiednią akustykę. Nie będę tutaj zagłębiał się w tematy techniczne, ponieważ każdy z nich wymagałby omówienia w osobnym artykule. Jeśli chodzi o sprzęt to najlepiej jakbyś do nagrywania podcastu użył profesjonalnego mikrofonu, będziesz wtedy tworzył najwyższej jakości pliki audio. Jednak jeżeli jesteś początkującym podcasterem nie martwiłbym się tym za nadto. Wyobraź sobie, że sadzasz do Ferrari kogoś kto właśnie zdał prawo jazdy albo z pilota awionetki robisz nagle pilota F16. Nagrywać odcinki podcast można nawet przy pomocy telefonu, dlatego najpierw zdobądź nieco obycia i doświadczenia, a później myśl o sprzęcie dla zawodowców.
Ważne jednak, żeby jakość Twojego nagrania była jak najlepsza. Jeżeli nie zadbasz o odpowiednie wyciszenie pomieszczenia w którym nagrywasz, nawet montaż może Ci nie pomóc. Równie ważne jest przygotowanie siebie samego do nagrywania. Ćwicz swoja dykcję i przywiązuj uwage do staranności wypowiedzi.
Krok 8. Zadbaj o montaż podcastu
Ważnym elementem produkcji podcastu jest również montaż i edycja. Edycja podcastów wymaga czasu i doświadczenia. Czy mogę robić podcast samemu? Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, abyś zrobił to samemu. Jednak dużo lepszym rozwiązaniem wydaje się zlecenie profesjonalnej obróbki audio zawodowcowi, który zrobi to lepiej i szybciej od Ciebie. Jeżeli dodamy do tego czas, który będziemy musieli poświęcić na naukę oprogramowania, montaż i ewentualny koszt programu do edycji, okaże się, że zlecenie tej pracy na zewnątrz jest po prostu tańsze.
Chciałbyś usłyszeć jak Twoje nagranie będzie brzmiało po wykonaniu profesjonalnej obróbki? Skorzystaj z darmowej próbki!
Krok 9 Opublikuj swój podcast na popularnej platformie
Aby ludzie mogli słuchać Twojego podcastu, musisz go udostępnić na popularnej platformie takiej jak Apple Podcasts (daw. iTunes), Spotify czy Google Podcasts. Poniżej zestawienie pokazujące udział poszczególnych platform w rynku. Prześlij plik audio na jedną z nich i zacznij zadziwiać słuchaczy.

Użyj tego hostingu aby za darmo publikować swój podcast na najbardziej znanych platformach streamingowych.
Krok 10. Obserwuj trendy na rynku i dbaj o promocję swojego podcastu
Jeżeli chcesz robić własny podcast musisz obserowwać co się dzieje na rynku. Trendy się zmieniają i nawyki ludzi też się zmieniają. Obserwuj rynek i patrz co się dzieje. Powinieneś wiedzieć jakie tematy stają się popularne, a jakie przestają mieć na znaczeniu oraz co robi konkurencja. Nie oznacza to, że musisz od razu robić rewolucję w swoich założeniach, niemniej warto być na bieżąco z tym co się dzieje wokół nas.
Pamiętaj, że aby produkować podcast na poziomie trzeba ciągłego doskonalenia i pracy, ale daje ogrom satysfakcji, gdy zaczynasz zdobywać słuchaczy i budować swoją publiczność.